Koekje erbij?

Page content

Weg met de belemmerende gedachten!

article content

Weg met de belemmerende gedachten!

Belemmerende gedachten en overtuigingen, we hebben ze allemaal. Het zijn gedachten als, “dan kan ik niet”, “ik ben niet goed genoeg”, “hij vindt mij vast niks”, “ik ben gewoon te moe”, etc, etc, etc. Deze gedachte kunnen je onnodig behoorlijk in de weg zitten als het gaat om keuzes maken of stappen zetten. Nu kunnen deze gedachten waar zijn, maar heel vaak (misschien wel meestal) is die niet het geval. Die belemmerende gedachten leiden tot een bepaalde emotie en dus een bepaald gedrag.

Een mooi voorbeeld om uit te leggen hoe dit principe werkt, kreeg ik ooit tijdens een opleiding aangereikt.

Stel, je loopt alleen op straat en het is al donker. In het hoge struikgewas hoor je ineens geluid en je ziet het struikgewas bewegen. Je denkt: “Er zit iemand in de bosjes, straks word ik overvallen. ”Je bent ervan overtuigd dat dit ook echt het geval is. Hierdoor ga je je angstig en gespannen voelen. Misschien ga je sneller lopen of zelfs rennen.

Stel nu dat je alleen op straat loopt in het donker. In het hoge struikgewas hoor je ineens geluid en je ziet het struikgewas bewegen. Je denkt: “Het zal wel een kat zijn. ”Je bent er ook zeker van dat dit het geval is. Hoe voel je je dan? Zeker niet angstig, misschien een beetje geschrokken, maar je gaat er zeker niet van rennen.

Je ziet dat je over één gebeurtenis meerdere gedachten kunt hebben en dat deze gedachten invloed hebben op je gedrag. Dus als je je bewust kan worden van je belemmerende overtuiging en deze kan omzetten in een andere gedachte, kun je een heel andere emotie en gedrag op roepen.

En dit precies wat RET (rationeel-emotieve therapie), een coachingsmethodiek, zegt. Belangrijk uitgangspunt van RET is dat het niet de problemen zelf zijn die het ons zo moeilijk maken, maar de manier waarop we tegen deze problemen aankijken. Het zijn vooral onze gedachten over mogelijke problemen die ons last bezorgen. Om anders te gaan denken en voelen, is het nodig om naar de automatische gedachten te kijken en vast te stellen of dit rationele (voldoet aan wetten logica) of irrationele (gebrek aan logica) gedachten zijn.

Een belangrijk criteria om vast te stellen of een gedachte rationeel is, is door vast te stellen of je gedachte ‘empirische verifieerbaar is’, met andere woorden is het feitelijk juist. Is het (wetenschappelijk) aan te tonen dat je gedachte 100% juist is. Als je gedachte irrationeel is, kun je deze vervangen door een rationele gedachte waardoor je je emotie en je gedrag kunt veranderen.

Hmmm, klinkt misschien als complexe materie, maar met de juiste begeleiding en uitleg kun je aan de slag met jouw overtuigingen en deze omturnen tot gedachten die jouw dienen.

 

Comment Section

0 reacties op “Weg met de belemmerende gedachten!

Plaats een reactie


*